Zameldowanie w hotelu – jak na prawdę to wygląda?

Przed tobą pierwsze meldowanie w hotelu. Praca zakończona, walizki zapakowane, urlop wzięty? A może matura zdana zadowalająco, plecak rzucony w kąt, w dłoni pierwsze samodzielnie zarobione dwieście złotych? Bez znaczenia czy podróżujesz samemu, czy bierzesz odpowiedzialność za meldowanie się w grupie znajomych – jedziesz na zasłużony odpoczynek. Niepewność uderza, i to naturalne, nie wiesz jak się zachować, o co zapytać, jakie dokumenty przygotować, szczególnie gdy meldujesz się za granicą. Meldowanie w hotelu jest jednak niezwykle proste i uniwersalne dla większości obiektów wypoczynkowych. Poniżej znajdziesz najważniejsze podpowiedzi dotyczące twojej pierwszej przygody z hotelami!

Gdzie powinniśmy pójść?

Meldowanie w hotelu odbywa się niemal zawsze w recepcji. Recepcje znajdują się zwykle tuż przy wejściu do placówki. Czasami są one oddzielnym budynkiem, trudno je jednak przegapić – oznaczone są odpowiednią etykietką, często przetłumaczoną na inne języki. Znaleźć zatem należy recepcję, lobby (sala recepcyjna), rezepction, etc. Następnie wystarczy przedstawić się i podać nazwisko, na które została złożona rejestracja.

Język i dokument naszym przewodnikiem – jakie dokumenty będą potrzebne?

Na tym etapie można odetchnąć, ponieważ teraz meldowanie się jest w dłoniach recepcjonisty. Recepcjonista wyszuka rezerwację po podanym nazwisku i poprosi o weryfikację danych. Dokument tożsamości jest tutaj obowiązkowy. Może być to prawo jazdy, dowód osobisty, w niektórych przypadkach gdy jesteśmy za granicą, możemy zostać poproszeni o weryfikację naszego paszportu. W przypadku zarezerwowania większej ilości pokoi, hotel może poprosić o okazanie dokumentów pozostałych gości – dowodów osobistych w przypadku dorosłych, bądź legitymacji szkolnych, lub paszportów w przypadku osób niepełnoletnich. Zwykle na jeden wynajmowany pokój wystarczy okazać dane jednej osoby go zajmującej.

Po zaksięgowaniu zameldowania goście zostaną poinstruowani w szczegóły rozmieszczenia pokoi w hotelu, oraz zostaną wręczone im klucze.

Duch hotelarstwa – karta meldunkowa w hotelu już nie jest aktualna

Parę lat temu zniesiono ustawę traktującą o obowiązku wypełniania kart meldunkowych przez osoby korzystające z usług hotelowych. Obecnie zatem hotel nie ma prawa wymagać od swoich gości wypełnienia takiej karty, na której klient wpisuje swoje dane osobiste. Teraz wszystkie dane, które wpisuje się w stronę podczas rezerwacji, bądź które podaje się zamawiając pokój przez telefon, odbijają się w systemie hotelowym i wystarczają do udanego meldowania w hotelu. Hotel zatem nie powinien wymagać podawania żadnych dodatkowych danych.

Płatność – co, gdzie i jak?

Niektóre hotele wymagają wpłacenia zaliczki podczas składania rezerwacji. Taka zaliczka pobierana jest z karty, podanej przez gościa w systemie, bądź podanej recepcjonistce podczas składania rezerwacji telefonicznie. W zależności od polityki hotelu zaliczka ta może być zwrotna, bądź bezzwrotna. Najczęściej zaliczka jest zwrotna, przepada ona jednak na parę dni, bądź w dniu zameldowania. Jeśli zaliczka nie została wcześniej pobrana, przy meldowaniu czasami wymagane jest wniesienie kaucji – małej kwoty, która jest formą zabezpieczenia dla hotelu.

Kiedy dokonuje się płatności za cały pobyt można w prosty sposób sprawdzić na stronie hotelu. Płatności, z góry może być wymagana, wtedy gość zostanie poproszony o płatność przy zameldowaniu się. Jeśli tak się jednak nie stanie, płatność zostanie pobrana w czasie wymeldowania. Jej forma również może zostać ustalona przy recepcji – warto przygotować się zarówno na posiadanie gotówki jak i pieniężnego zabezpieczenia na swoim koncie bankowym.

Czy w hotelu płaci się za osobę czy za pokój?

Za pokój. Zwykle kiedy rezerwuje się pokój, cena podana jest za sam pokój, nie za ilość gości. Szczególnie podczas wynajmowania u osób prywatnych – opłata jest za cały apartament. W hotelach, w przypadku wynajmu na jedną osobę pojawiają się oferty z pojedynczym łóżkiem, a w przypadku rezerwacji na dwie osoby, w pokoju znajdują się dwa łóżka, skąd pochodzi różnica ceny. Ceny mogą się jednak wahać, szczególnie jeśli hotel jest luksusowy, dlatego zawsze warto sprawdzić oferty konkretnego hotelu na jego stronie i porównać je z ofertami na stronach takich jak booking, czy trivago.

Jakie dodatkowe płatności mogą zostać pobrane?

Opłaty dodatkowe zwykle ograniczają się tylko do opłaty klimatycznej, pobieranej w miejscach uzdrowiskowych, wąchającej się od 2,50 aż do 4,80 złotych. Reguluje się ją zwykle podczas meldowania w hotelu przy opłacie kaucji, bądź doliczana jest ona do całego rachunku przy wymeldowaniu.

Zameldowanie w hotelu w nocy

Obecnie hotele często udostępniają swoją recepcję całodobowo. Szczególnie w ośrodkach turystycznych, recepcja będzie dostępna nawet w środku nocy i informację o tym zwykle znajdziemy na stronie internetowej placówki. W przypadku meldowania się w hotelu w nocy, należy taką informację zaznaczyć w uwagach dotyczących rezerwacji, bądź poinformować o tym hotel telefonicznie. Niemniej możliwość zameldowania się zwykle dostępna jest od godziny 14:00, po zamknięciu doby hotelowej (10:00 – 14:00). W tych godzinach pokoje są sprzątane i przygotowywane na przyjęcie nowych gości. Za możliwość zakwaterowania się w niestandardowych godzinach, hotel może pobrać dodatkową opłatę, zwykle jednak godzina zameldowania jest sprawą umowną z hotelem.

Wynajem u osób prywatnych

W przypadku mniejszych placówek – apartamentów, hosteli, mieszkań, procedury mogą się nieco różnić. Należy pamiętać, że klucze do prywatnie wynajmowanych obiektów odbierzemy od właściciela, bądź pracownika osobiście. Takie placówki zazwyczaj nie posiadają recepcji, jedyną formą kontaktu z wynajmującym jest kontakt telefoniczny, bądź mailowy. W takim przypadku najlepiej skontaktować się z właścicielem jeszcze przed dokonaniem rezerwacji na stronie i ustalić godzinę odbioru kluczy. Jeśli rezerwujemy obiekt poprzez stronę, najczęściej pobierana jest zaliczka jako ubezpieczenie dla wynajmującego. Tutaj płatność za całość pobytu może nas nieco zaskoczyć. Strona, na której dokonano rezerwacji może pobrać resztę opłaty gdy upłynie termin zakwaterowania, jeśli pobyt przeszedł bezproblemowo. W innym przypadku resztę opłaty za nocleg właściciel może pobrać w gotówce, bądź nawet posiadać własny terminal płatniczy, jednak nie należy się tego obawiać, jeśli wcześniej zostaliśmy poinformowani i wyraziliśmy zgodę na taką formę płatności.

Wymeldowanie się

Wymeldowanie się z hotelu nie różni się od zameldowania praktycznie niczym. Godziny wymeldowania się podane zostaną przez hotel przy zameldowaniu, należy zatem wstawić się do recepcji o tych godzinach w dniu końca pobytu. Jest to zwykle przedział czasowy od 9:00 do 14:00. Wtedy dokonuje się zapłaty i reguluje rachunek zaciągnięty na pokój – jeśli taki się otworzyło np. w hotelowym barze.

Podróżujesz za granicę? Zapakuj ze sobą przydatne słówka!

Meldowanie w hotelu może wzbudzać niepokój, gdy robi się to za pierwszym razem, jednak recepcjoniści zawsze gotowi są pomóc i odpowiedzieć na wszystkie nasze pytania. Jeśli jednak podróżujemy za granicę, warto ubezpieczyć się w parę formułek, które ułatwią nam komunikację. Obecnie niemal każdy hotel w Europie stawia personelowi wymóg umiejętności komunikowania się w języku angielskim, dlatego warto obyć się w proste, szeroko rozumiane pojęcia.

zameldowanie się – check-in

wymeldowanie się – check-out

rezerwacja – reservation

formularz rejestracyjny – registration form

zarezerwować pokój – to book a room

bagaż – luggage

wolne pokoje – vacancies

pełne wyżywienie – full board